Sommarsquash Tokolosh!



"Faith växer upp i det lantliga Transvaal i Sydafrika på åttiotalet. Hennes pappa är handelsresande och hennes mamma Bella säljer grönsaker och frukt på marknaden i staden.

Faith lever nära sin mor som fyller henne med magiska och skrämmande berättelser om älvor och andeväsen som bor runt gården. Mest rädd är hon för tokoloshen, en ande som håller sig dold i källaren. Men hon har också annat att oroa sig för - när hennes älskade pappa en dag lämnar familjen faller mamman gradvis ner i depression och galenskap.

Det blir det svarta tjänsteflickan Nomsa som får stå för värmen och tryggheten i Faiths liv, och när hon plötsligt en natt försvinner leder det till en brytning mellan mor och dotter.

Femton år senare lever Fairg i Johannesburg. Hon har inte talat med sin mamma på tio år när hon nås av meddelandet att hon avlidit på sjukhuset hon varit inlagd på. Faith återvänder hem och tvingas konfrontera händelserna från barndomen. En dag inser hon med chockartad kraft vad som hände den där natten för femton år sedan när Nomsa försvann.
"

Bra bok! Har kommit halvvägs, första delen är otrolig.
Jag startar en ny kategori: Böcker.
Kommer skriva såfort jag läst någon ny bok. Eller som nu, inte kunde vänta tills jag läst ut den.

Det var framsidan jag fastnade för, var på Domus-rean. Fick två böcker för under 35kr sammanlagt, 70% rea!
Sånt tycker vi om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0