Jag skäms.

Jag snubblade över en dokumentär.
Ett renrasigt helvete.

Fyfan vad jag skäms över att vara hundägare.
11 minuter in i den började jag gråta.
Och inom mig är det ett uppror.

Jag har en renrasig hund själv. Har alltid pratat väl om renrasiga hundar och tyckt på sätt och vis att de är bättre än blandraser.
Men har ändå inget emot blandraser egentligen.
Allt beror på omständigheterna och vilka raser det är som korsats.
Man kan inte blanda hejvilt mellan raserna, jag tror inte det blir en bra hund om man blandar flera olika raser som fungerar på olika sätt.
Sen är väl frågan, var är en bra hund?
Just nu tänkte jag mest på hundens mående. Psyket. Hundens instinkter.
Det kan sluta i att bli en otroligt aggressiv hund om man blandar helt fel.

Något jag alltid haft svårt för, det är när man avlar djur för utseendets skull.
Jag tycker det är fruktansvärt hur man avlat bl.a. Engelsk bulldog och Schäfer.
Blir bara illamående när jag tänker på hur människan är.

Kommentarer
Postat av: Papi

Hujja, var också tvungen att kika lite, fy sjuttsingen vad hemskt...

2009-03-31 @ 08:50:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0